Skoči na vsebino

NOVICA

27. 1. 2012

Vlada sprejela mnenje glede dopisa Državnega v zvezi s predlogom zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o javnih financah, ki v novem poglavju ureja Fiskalni svet

Ljubljana, 26. januar 2012 - Vlada Republike Slovenije je na današnji redni seji sprejela mnenje glede dopisa Državnega zbora z dne 19. 1. 2012 v zvezi s predlogom zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o javnih financah, ki v novem poglavju 2.b ureja Fiskalni svet.

Vlada je Državnemu zboru v obravnavo predložila Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o javnih financah (EPA 56-VI, nujni postopek), ki v novem poglavju 2.b ureja Fiskalni svet.

 

Državni zbor z dopisom z dne 19. 1. 2012 vlado opozarja na nestrinjanje glede ustanovitve Fiskalnega sveta kot samostojnega in neodvisnega posvetovalnega telesa pri Državnemu zboru RS.

 

Državni zbor v dopisu navaja, da predlagana ustanovitev Fiskalnega sveta kot samostojnega in neodvisnega posvetovalnega telesa pri Državnem zboru, glede na veljavno ureditev pomeni temeljito spremembo njegovega koncepta, za katero v obrazložitvah predlagane novele ni mogoče najti ustreznih prepričljivih razlogov. Po novi ureditvi bi bil Fiskalni svet samostojno neodvisno posvetovalno telo pri Državnem zboru, v katerega finančnem načrtu bi se zagotavljala sredstva za delo Fiskalnega sveta, operativne naloge zanj pa bi opravljal tehnično-strokovni sekretariat Državnega zbora, ki bi bil odgovoren predsedniku Fiskalnega sveta. Iz dopisa nadalje izhaja, da se zaradi umestitve Fiskalnega sveta v proračun Državnega zbora zastavlja vprašanje njegove dejanske finančne neodvisnosti.

 

Državni zbor opozarja tudi na določbo 26. člena Poslovnika državnega zbora, na podlagi katere službe opravljajo strokovna, administrativna in druga opravila ter tehnične naloge, s katerimi se zagotavljajo pogoji za delo Državnega zbora in na to, da te službe niso organizirane na način, ki bi omogočil delovanje tehnično-strokovnega sekretariata kot sekretariata Fiskalnega sveta in ki bi bil poleg vsega odgovoren predsedniku Fiskalnega sveta.

 

Poleg navedenega Državni zbor izpostavlja nenatančnost, da naj bi po predlogu novele Fiskalni svet imel pet članov, po veljavni ureditvi pa jih ima sedem, pri čemer je v prehodnih določbah predvideno, da naj bi obstoječi Fiskalni svet nadaljeval delo do poteka mandata. Državni zbor izpostavlja tudi dilemo, ali naj bo strokovna podpora Fiskalnemu svetu nekakšen urad  v državni upravi ali fiskalni inštitut zunaj javne uprave, pri čemer se Fiskalni svet zaveda tudi morebitnih stroškov, ki bi jih povzročila strokovna podpora. Iz navedenega razloga Državni zbor meni, da naj bi po predlogu zakona tehnično-strokovni sekretariat v okviru operativnih nalog zagotavljal tudi strokovno pomoč, kar pa je z vidika nezadostnosti ustreznih izkušenj za takšno strokovno delo vprašljiv in problematičen.

 

Iz dopisa izhaja tudi, da je potrebno upoštevati vidik nadzorne funkcije, ki jo nad delom Fiskalnega sveta izvaja Državni zbor preko odbora za finance in monetarno politiko, ko obravnava letna poročila, seznanjen pa je tudi z zapisniki njegovih sej. Državni zbor meni, da bi bil lahko predlog novele protisloven v primeru, da bi nad pripravo gradiv Fiskalnega sveta in nad njegovo kasnejšo vsebinsko obravnavo v Državnem zboru morebiti bedeli isti strokovnjaki v okviru služb Državnega zbora.

 

Uvodoma je potrebno pojasniti, da Direktiva Sveta o zahtevah v zvezi s proračunskimi okvirji držav članic v šestem odstavku člena 4 zahteva, da se makroekonomske in proračunske napovedi za javnofinančno načrtovanje redno, nepristransko in celovito ocenjuje. Argumenti za ustanovitev Fiskalnega sveta temeljijo na percepciji, da izvoljene vlade ne vodijo optimalno javnofinančne politik, to pa posledično pomeni, da je potrebno Fiskalnemu svetu zagotoviti neodvisen in samostojen položaj v odnosu do izvršilne veje oblasti, ki jo Fiskalni svet ocenjuje in nadzoruje. Ugotovitev Državnega zbora, da za izvajanje nalog Fiskalnega sveta ni odločilno, da mu je zagotovljena načelna samostojnost in neodvisnost v okviru zakonodajne veje oblasti temveč, da mu je zlasti zaradi nepoklicnega delovanja njegovih članov, treba zagotoviti pogoje za njegovo nemoteno in učinkovito delo je tudi razlog za predlagano ureditev. Sporno pa bi  bilo, če bi Fiskalni svet deloval v okviru izvršilne veje oblasti, saj kot je že bilo povedano, Fiskalni svet ocenjuje in nadzira delovanje vlade. S predlagano novelo se obseg nalog Fiskalnega sveta širi. Posebej pomembna je vloga Fiskalnega sveta pri oceni javnofinančnega okvira.  Poleg navedenega je Fiskalni svet zadolžen tudi za ocenjevanje učinkovitosti izvajanja strukturnih politik in za ocenjevanje fiskalnih pravi, torej nalog, ki jih izvršuje vlada.

 

Opozorilo Državnega zbora, da določba 26. člena Poslovnika Državnega zbora določa katere službe opravljajo strokovno administrativna in druga opravila ter tehnične naloge, s katerimi se zagotavljajo pogoji za delovanje Državnega zbora ne more biti razlog za nasprotovanje predlagani ureditvi, saj bo Poslovnik Državnega zbora potrebno novelirati že zaradi dvostopenjske priprave proračuna. Prav tako je pri predlagani ureditvi potrebno upoštevati, da izvajanje strokovno tehničnih nalog za Fiskalni  svet ne terja posebnih specifičnih znanj in da to iz navedenega razloga ne bi smelo predstavljati velikih ovir. Vse podatke za potrebe Fiskalnega sveta so v skladu z predlagano novelo dolžna zagotavljati ministrstva, vladne službe in Statistični urad Republike Slovenije.

 

Pomembno je tudi dejstvo, da je bila pri pripravi predlagane novele upoštevana tudi trenutna javnofinančna situacija v Republiki Sloveniji, predvsem pa težnja po zmanjševanju stroškov za delovanje celotnega državnega aparata. Lahko se sicer strinjamo, da bi bila ustanovitev samostojnega organa in njegovo samostojno delovanje možna alternativna rešitev, bi pa to povzročilo potrebo po bistveno večjem obsegu proračunskih sredstev, posledično pa bi bila takšna ureditev v nasprotju s politiko zmanjševanja stroškov za delovanje državne uprave.

 

Ne glede na navedeno, bo Vlada Republike Slovenije do seje Odbora za finance in monetarno politiko, ki bo obravnaval predlog zakona, ponovno preučila 12.g člen predlagane novele, v delu ki določa, da je tehnično-strokovni sekretariat Državnega zbora odgovoren predsedniku Fiskalnega sveta in tudi možnost določitve prehodnega obdobja za začetek delovanja Fiskalnega sveta po predlagani noveli in sicer na način, da bi bilo to obdobje enako datumu poteka mandata članov Fiskalnega sveta, ustanovljenega na podlagi veljavnega Zakona o javnih financah. V vsakem primeru pa bo končno odločitev glede položaja in načina delovanja prenovljenega Fiskalnega sveta sprejel Državni zbor.



SLUŽBA ZA ODNOSE Z JAVNOSTMI